logo eStacja24

Elektromobilność

Silnik elektryczny zamiast spalinowego

Pojazdy elektryczne są korzystne dla środowiska ponieważ nie emitują spalin, podczas gdy wykorzystywanie pojazdów konwencjonalnych wpływa na zwiększenie poziomu zanieczyszczenia powietrza, szczególnie w większych aglomeracjach miejskich. Ze względu na możliwość produkcji energii elektrycznej z różnorodnych źródeł stosowanie tego rodzaju napędu jest najbardziej elastyczne i bezpieczne w kontekście wyczerpywania się zasobów surowcowych. Pojazdy elektryczne gwarantują cichą oraz płynną jazdę, generując mniej wibracji, co zdecydowanie poprawia komfort jazdy. „Elektryki” mają również liczne zalety mechaniczne. Wyróżniają się nieskomplikowaną konstrukcją oraz sięgającej 90% sprawności układu napędowego. Dodatkowo umożliwiają przekształcenie energii kinetycznej z powrotem w energię elektryczną (wykorzystanie procesu hamowania ze zwrotem energii). Umożliwiają także precyzyjną kontrolę nad generowaną mocą. Taka konstrukcja układy napędowego oszczędza jednocześnie takie części eksploatacyjne klocki i tarcze hamulcowe.

Podstawa prawna Ustawa o elektromobilności motorem dla e- mobility

Ministerstwo Energii przygotowało ustawę o elektromobliności i paliwach alternatywnych. Ustawa weszła w życie w lutym bieżącego roku i bezpośrednio wprowadza Polskę na innowacyjną drogę alternatywnych środków transportu i źródeł energii. Ustawa o czym wiele osób nie ma pojęcia, już działa i daje sporo profitów właścicielom samochodów elektrycznych. Mogą oni jeździć po buspasach, parkować bezpłatnie w strefach płatnego parkowania oraz wjeżdżać za darmo do "czystych stref" jakie są Tworzone w centrach miast.

Jednocześnie ustawa robi dużo dla rozwoju elektromobilności, narzuca m.in: 1) zasady rozwoju i funkcjonowania infrastruktury służącej do wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie, zwanej dalej "infrastrukturą paliw alternatywnych", w tym wymagania techniczne, jakie ma spełniać ta infrastruktura; 2) obowiązki podmiotów publicznych w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych; 3) obowiązki informacyjne w zakresie paliw alternatywnych; 4) warunki funkcjonowania stref czystego transportu; 5) Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz sposób ich realizacji.

Stacje ładowania z sieci eStacja24 spełniają wymagania ustawy dotyczące ogólnodostępnych stacji ładowania. Najważniejszymi z nich to: - podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego, - możliwość przekazywania danych np.: do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych lub do innej instytucji monitorującej pracę stacji informującej o dostępności punktów lub punktu ładowania oraz cenie za usługę ładowania, - dostęp do danych dotyczących ilości zużytej energii elektrycznej w zależności od: 1) potrzeb własnych stacji ładowania – możliwość rozliczenia strat energii wynikające z funkcjonowania stacji, 2) potrzeb ładowania podłączonego pojazdu. - dedykowane gniazda lub wtyczki zapewniają, że energia dostarczana do ogólnodostępnej stacji będzie wykorzystywana wyłącznie w celu ładowania pojazdu, - stacje mają przygotowaną dodatkową komorę licznikową przystosowaną do rozliczenia z zakładem energetycznym.

Ustawa o elektromobliności mówi również o wymaganym udziale procentowym pojazdów elektrycznych w organach administracji rządowej Art. 68., o liczbie autobusów we flocie pojazdów komunikacji miejskiej Art. 36., oraz o minimalnej liczbie ogólnodostępnych stacji ładowania w zależności od liczby mieszkańców w gminie do 31 grudnia 2020 r., Art. 60.